ZUS informuje

Zbliża się czas rocznego rozliczenia składki zdrowotnej.

 Do 20 maja część  przedsiębiorców ma obowiązek złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 rok. Rozliczenie trzeba przekazać w dokumentach za kwiecień 2025 roku.

Obowiązek rocznego rozliczenia składki zdrowotnej dotyczy każdej osoby prowadzącej pozarolniczą działalność, która w 2024 roku podlegała ubezpieczeniu zdrowotnemu i była opodatkowana podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym. Przedsiębiorcy, którzy w ubiegłym roku zawiesili lub zamknęli swoją działalność, również muszą pamiętać o tym rozliczeniu, o ile byli opodatkowani na zasadach ogólnych lub na ryczałcie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

W przypadku, gdy działalność gospodarcza była zawieszona przez cały 2024 rok, nie ma obowiązku składania rocznego rozliczenia. Wyjątek stanowi sytuacja, w której działalność została wznowiona od stycznia 2025 roku, a płatnik od tej daty jest opodatkowany na zasadach ogólnych. W takim przypadku zobowiązany jest do złożenia rocznego bilansu za rok 2024, w którym ustalona zostanie roczna składka za styczeń 2025 roku – dodaje rzeczniczka.

Rozliczenie należy przekazać w dokumentach ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 roku. Jest to blok XII w ZUS DRA lub III.F w ZUS RCA. W przypadku, gdy z rozliczenia wynika, że zapłacona składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa niż ustalona, przysługuje zwrot tej nadwyżki, chyba że płatnik ma zaległości w opłacaniu składek lub pobrał nienależne świadczenie z ubezpieczenia społecznego. Natomiast jeśli z podsumowania wynika, że zapłacona składka jest niższa niż ustalona, konieczne będzie uregulowanie różnicy wraz ze składką za kwiecień 2025 roku, co należy zrobić do 20 maja 2025 roku.

Jak otrzymać zwrot nadpłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne

Jeśli z rocznego rozliczenia składki zdrowotnej wynika nadpłata, a przedsiębiorca nie ma zaległości w opłacaniu składek ani nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych, na swoim profilu w PUE/eZUS w sekcji dokumentów roboczych znajdzie wniosek o zwrot nadpłaty (RZS-R). Należy go zweryfikować, wskazując jeden numer rachunku bankowego, na który ma być przekazany zwrot, spośród rachunków zapisanych na koncie płatnika w ZUS. Wniosek należy podpisać i odesłać za pośrednictwem PUE/eZUS do 2 czerwca. Wówczas ZUS przekaże nadpłatę na wskazany rachunek bankowy najpóźniej do 1 sierpnia. Jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty, Zakład rozliczy ją na koncie płatnika najpóźniej do końca bieżącego roku.

Uwaga!

Przedsiębiorca, który chce złożyć dokumenty korygujące wysokość składki zdrowotnej za ubiegły rok, powinien je przekazać najpóźniej w dniu składania wniosku o zwrot nadpłaty. W przypadku braku takiego wniosku, termin na złożenie dokumentów upływa 1 lipca 2025 roku.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZUS przypomina o możliwości umawiania wizyt online.

Nie trzeba wychodzić z domu, aby załatwić sprawy w ZUS-ie. Z pracownikiem Zakładu można porozmawiać, nawiązując połączenie wideo podczas e-wizyty. Rezerwację takiego spotkania można dokonać nie tylko na stronie zus.pl, ale także za pośrednictwem aplikacji mZUS oraz aplikacji mObywatel.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca swoich klientów do korzystania z e-wizyt, czyli spotkań z pracownikami ZUS-u w formie online. Aby skorzystać z tej usługi, wystarczy mieć dostęp do internetu oraz urządzenie z kamerą, takie jak smartfon, tablet lub komputer - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Dzięki połączeniu wideo, na przykład za pomocą smartfona, można porozmawiać z konsultantem Zakładu, nie wychodząc z domu, a nawet będąc poza miejscem swojego zamieszkania. W ten sposób zainteresowani mogą uzyskać informacje na temat emerytur i rent krajowych, świadczenia wspierającego, tzw. renty wdowiej, zasiłków, zwolnień lekarskich, PUE/eZUS, ulg i umorzeń, a także ubezpieczeń, składek oraz świadczeń dla rodzin. Usługa ta jest szczególnie przydatna dla osób z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych. W sprawach dotyczących zasiłków, a także emerytur i rent, istnieje możliwość umówienia się na konsultację w języku migowym PIM. Wideorozmowa z pracownikiem ZUS-u jest również dostępna dla osób niewidzących i niedowidzących – dodaje rzeczniczka. 

Osoby starsze oraz te, które potrzebują szczególnej opieki, mają możliwość skorzystania z e-wizyty w towarzystwie członka rodziny lub opiekuna faktycznego bądź prawnego. Rezerwując e-wizytę, wystarczy podać dane opiekuna, który weźmie udział w rozmowie online.

Jak umówić e-wizytę

E-wizytę można zarezerwować na stronie zus.pl, za pośrednictwem aplikacji mZUS oraz aplikacji mObywatel. Podczas rezerwacji należy wybrać temat e-wizyty, wpisać kod pocztowy miejsca zamieszkania, a w przypadku płatników składek – kod pocztowy siedziby firmy. Następnie należy wybrać dogodny termin (w dni robocze w godzinach 9:00-14:00), podać adres e-mail i zarezerwować e-wizytę. Warto zaznaczyć, że rezerwując spotkanie online z pracownikiem ZUS-u za pomocą aplikacji mObywatel lub mZUS, klient nie musi podawać swojego imienia i nazwiska ani numeru PESEL, co jest wymagane przy rezerwacji przez stronę zus.pl.

Po dokonaniu rezerwacji e-wizyty klient otrzyma standardowo wiadomość e-mail z potwierdzeniem rezerwacji wideorozmowy oraz linkiem do spotkania z konsultantem. Na podany adres e-mail zostanie również wysłane przypomnienie o e-wizycie, a jeśli podczas rezerwacji klient podał numer telefonu, otrzyma dodatkowo SMS z przypomnieniem. W dniu spotkania o wyznaczonej godzinie należy kliknąć w ten link. Otworzy się okno przeglądarki internetowej, a połączenie wideo zostanie nawiązane. Jeśli klient zarezerwował e-wizytę za pośrednictwem aplikacji mObywatel, może połączyć się z konsultantem ZUS-u bezpośrednio z aplikacji, klikając przycisk „Dołącz do spotkania”.

Co mówią statystyki

W pierwszym kwartale 2025 roku w województwie kujawsko-pomorskim zrealizowano 1,9 tys. e-wizyt w ZUS. Klienci najczęściej wybierali tematy związane z emeryturami i rentami, świadczeniem wspierającym oraz rentą wdowią. Liczba umówionych wizyt była zdecydowanie wyższa i wyniosła ponad 3 tys. Niestety, około 700 wizyt zostało porzuconych, co oznacza, że klienci nie nawiązali kontaktu z ekspertem ZUS-u ani nie odwołali e-wizyty. Dodatkowo 540 zarezerwowanych wizyt zostało anulowanych. - Jeśli w wybranym przez nas dniu i godzinie nie możemy skorzystać z wideorozmowy, pamiętajmy, aby ją anulować. Można to zrobić, klikając w link przesłany w wiadomości e-mail. Dzięki temu inna osoba będzie miała możliwość skorzystania z tego terminu – mówi Krystyna Michałek.

Wyświetlono: 101

Facebook.com X.com