Publikacje Marka Sassa. Tym razem w czasopiśmie Filozofia Edukacji.
Na początku grudnia tego roku ukazał się najnowszy numer "Filozofii Edukacji" sygnowany za rok 2021. Znajdują się w nim dwie rzeczy dotyczące naszego lokalnego środowiska – artykuł Marka Sassa na temat Mieczysława Szymoniaka dyrektora Szkoły Podstawowej w Pruszczu w latach 1976 – 1982 oraz recenzja książki o Pruszczu.
Zainteresowanych odsyłamy do załączników i do strony ojs.ukw.edu.pl
Mieczysław Szymoniak „(…) urodził się 19 października 1922 roku w miejscowości Toityn na terenie ówczesnych Niemiec (Republiki Weimarskiej). Jego rodzice, Mikołaj i Stanisława z domu Słomianowska, w poszukiwaniu pracy przenieśli się tam z wielkopolskiego Wardężyna (gmina Rychwał, powiat koniński). Ojciec, jako wyrobnik, wynajmował się do różnych prac sezonowych w gospodarstwach majętniejszych rolników oraz majątkach ziemiańskich. W 1927 roku rodzina zamieszkała na południowym krańcu Pomorza Gdańskiego, w Pruszczu (powiat tucholski). (…) Status ekonomiczny rodziców Mieczysława Szymoniaka uniemożliwił mu ukończenie pełnej szkoły powszechnej, w której naukę musiałby kontynuować w oddalonej o osiemnaście kilometrów Tucholi. Do wybuchu wojny pomagał rodzicom, aby ulżyć ich trudnej sytuacji finansowej i materialnej. Podczas okupacji niemieckiej, jako robotnik leśny, pracował w Nadleśnictwie Zamrzenica. Pod koniec marca 1943 roku został wywieziony na przymusowe roboty w głąb Niemiec, do Wirtembergii. Po latach, nie kryjąc emocji, pokazywał uczniom fragment materiału z tamtego czasu z naszywką przedstawiającą postawiony na kancie kwadrat o fioletowym obramowaniu, w którego centrum, na żółtym tle, znajdowała się fioletowa litera „P” – znak rozpoznawczy polskich przymusowych robotników pracujących w Niemczech. W tym czasie postanowił, iż zostanie nauczycielem. Latem 1945 roku, w Tucholi, zdał egzamin w zakresie nauk obejmujących program nauczania siedmioklasowej publicznej szkoły powszechnej trzeciego stopnia. (…)”
Fragment tekstu Marka Sassa, który został zamieszczony w wspominanym, grudniowym numerze „Filozofii Edukacji”.
Wyświetlono: 294